کار کردن با کامپیوتر
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
کار کردن با کامپیوتر
نوشته شده در دو شنبه 25 / 9
بازدید : 584
نویسنده : ali

 کار کردن با کامپیوتر

 

شاید تو هم مثل خیلی از بچه‌های دیگر، یک عالمه از وقتت را جلوی کامپیوتر می‌گذرانی. بازی می‌کنی، در اینترنت گشت‌وگذار می‌کنی یا تحقیق کلاسی‌ات را انجام می‌دهی. اما آیا می‌دانستی که نحوه استفاده از کامپیوتر چقدر می‌تواند روی سلامتیت اثر بگذارد؟

برای مدت طولانی نشستن در موقعیتی که برای بدن طبیعی نیست، می‌تواند به مچ دست‌ها، ستون فقرات و چشم‌های تو فشار بیاورد. بر اثر گذشت زمان، این اتفاق می‌تواند یک نوع درد و آسیب را به نام "آسيب استرسي تكرار شونده" به‌وجود بیاورد.
به حالت عمودی نشستن در صندلی

شیوه‌ی نشستن تو در صندلی خیلی مهم است. برای این‌که به حالت عمودی روی صندلیت بنشینی، پشتت را به وسط پشتی صندلی تکیه بده، پاهایت باید از زانو خم شوند و کف پاهایت روی زمین قرار بگیرد. بیشتر بچه‌ها قدشان کوتاه‌تر از آن است که پایشان به زمین برسد، برای همین هم می‌توانند از زیرپایی استفاده کرده یا یک جعبه یا چیزی شبیه آن پیدا کنند که آن را زیر پایشان بگذارند. این‌جوری دیگر پاهایشان در هوا تاب نمی‌خورد و درد نمی‌گیرد!
باید جوری روی صندلی بنشینی که پشتت در تمام مدت با پشتی صندلی در تماس باشد. مواظب باش که موقع کار با کامپیوتر، پشتت خمیده نباشد و روی صفحه کلید دولا نشوی.
موقع تایپ کردن

وقتی که در حال تایپ هستی، جوری بنشین که بازو و آرنجت با همدیگر زاویه 90 درجه پیدا کنند. مچ دستانت باید مستقیم باشد و به طرف بالا یا پایین خم نشود، این‌جوری انگشتانت به نرمی و راحتی روی صفحه کلید کامپیوتر حرکت می‌کنند. اگر برای تایپ کردن انگشتانت زیادی کشیده می‌شوند، صفحه کلید را کمی جلوتر بیاور تا مجبور به کشش انگشتانت نشوی.
سعن کن انگشتان و مُچت هم‌سطح با ساعد دستت باشند تا آسیب نبینند. اگر مچ دستت ورم کرد یا یک شب با درد شدید آن از خواب بیدار شدی، ممکن است به یک بیماری به اسم "سندروم تونل کارپ" دچار شده باشی. اگر این اتفاق افتاد، حتماً خیلی زود به پدر و مادرت اطلاع بده. چون ممکن است لازم باشد پیش دکترت بروی.
چشم‌هایی که به صفحه نمایش دوخته می‌شوند

هر وقت که از کامپیوتر استفاده می‌کنی، چشم‌هایت به سختی مشغول کار می‌شوند. اما تو باید با چشم‌هایت خیلی مهربان باشی و آن‌ها را بیش از حد به صفحه نمایش نزدیک نکنی. فاصله‌ای حدود 46 تا 51 سانتی‌متر می‌تواند مناسب و مطمئن باشد. در این فاصله تو مجبور نیستی برای خواندن چیزی از روی صفحه نمایش، پشتت را خم کنی یا گردنت را کج و معوج کنی!
صفحه نمایش کامپیوتر باید هم‌سطح با چشمانت باشد، به‌طوری که قسمت بالای صفحه نمایش درست روبه‌روی پیشانی‌ات قرار بگیرد. با رعایت این نکته دیگر لازم نیست برای نگاه کردن به صفحه نمایش، گردنت را به جلو یا عقب خم کنی. مادر یا پدرت می‌توانند در تنظیم صندلی و صفحه نمایش به تو کمک کنند.
به خودت استراحت بده

یک نصیحت خیلی خوب: آن‌قدر خودت را مشغول کار با کامپیوتر نکن که فراموش کنی باید به دستشویی بروی! حتی اگر نیازی هم به رفتن به دستشویی نداری، لازم است هر از گاهی به خودت استراحت بدهی. بچه‌ها نباید بیشتر از 30 دقیقه بدون استراحت پای کامپیوتر بنشینند.
وقتی که زمان استراحت فرا رسید، از چشم‌هایت شروع کن. برای استراحت دادن به چشم‌هایت، می‌توانی به یک نقطه‌ی دور در بیرون از پنجره اتاقت نگاه کنی. این کار، بعد از مدتی زل زدن به صفحه نمایش کامپیوتر می‌تواند برای سلامت چشم‌هایت خیلی مفید باشد.
حالا وقت آن رسیده که به تمام بدنت استراحت بدهی. به عضلات دست و پایت کشش بده، کمی در اطراف قدم بزن، کمی‌ توپ‌بازی هم می‌تواند ایده خوبی باشد. خیلی از دکترها می‌گویند که بهتر است بچه‌ها فقط روزی 1 یا 2 ساعت از وقتشان را پای کامپیوتر یا جلوی تلویزیون بگذرانند. کامپیوتر فقط یکی از فعالیت‌هایی است که بچه‌ها از وقت‌گذرانی با آن لذت می‌برند، یک عالمه تفریح دوست‌داشتنی دیگر وجود دارد که می‌توانی آن‌ها را جایگزین کار با کامپیوتر کنی. فقط کافی است کمی فکر کرده و نگاهی به دور و برت بیندازی. کشف کردن این فعالیت‌ها خودش یک تفریح جالب است!
پس پیش به سوی بازی‌ها و فعالیت‌های بدنی.. و ورزش روزانه!





مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: